Για τη Μονεμβάσια είχα ακούσει τα καλύτερα σχόλια και κάθε φορά που έβλεπα φωτογραφίες από την όμορφη Καστροπολιτεία τις θαύμαζα. Όμως δεν είχα καταφέρει να την επισκεφτώ.

Έτσι, το πρώτο καλοκαίρι που έγινα μαμά κάναμε ένα φανταστικό road trip με βρέφος 3 μηνών και ένας από τους προορισμούς ήταν η Μονεμβάσια, όπου μείναμε 4 ημέρες.

Θεωρείται ιστορική πόλη της ανατολικής Πελοποννήσου και βρίσκεται στο νομό Λακωνίας. “Το Γιβραλτάρ της ανατολής, όπως το λένε αρκετοί επειδή τυγχάνει να είναι σε σμίκρυνση πανομοιότυπη με τον βράχο του Γιβραλτάρ έχει γίνει ευρέως γνωστό για το μεσαιωνικό του φρούριο που αποτελεί μια μικρή νησίδα που συνδέεται με γέφυρα με τη σημερινή παράλια κατ΄ έναντι πόλη επί της λακωνικής ακτής. Ο τόπος καταγωγής του Γιάννη Ρίτσου κρύβει ομορφιές που αξίζει να τις ανακαλύψεις κάνοντας βόλτες στα γραφικά καντούνια της Καστροπολιτείας και προσελκύει τουρίστες από κάθε μέρος του κόσμου.

Φτάσαμε στη Μονεμβάσια μέσα από τη Σπάρτη, ενώ επιστρέφοντας στην Αθήνα πήραμε το δρόμο προς Λεωνίδιο γιατί ήταν ο επόμενος προορισμός του road trip. Αν δεν σε πειράζουν οι πολλές στροφές η συγκεκριμένη διαδρομή είναι υπέροχη. Μάλιστα, θα περάσεις μέσα από το χωριό Κοσμάς -από τα ωραιότερα του νομού και θα σου πρότεινα να κάνεις break για ελληνικό καφέ και γαλακτομπούρεκο.

Πριν Covid-19 η Μονεμβάσια συγκέντρωνε πάρα πολύ κόσμο τόσο το Πάσχα όσο και τον Αύγουστο. Περνώντας 4 ημέρες σ αυτό το μαγευτικό μέρος θα σου πρότεινα να το επισκεφτείς άνοιξη ή φθινόπωρο.

Την περίοδο που πήγαμε, στην καρδιά του Αυγούστου, δεν μείναμε μέσα στην Καστροπολιτεία -η αλήθεια είναι πως με είχαν συμβουλέψει να μείνω έξω γιατί λόγω της πέτρας έχει πάρα πολλή ζέστη. Επίσης, εγώ προτιμούσα ενοικιαζόμενο δωμάτιο με κουζίνα για να μπορώ να ετοιμάζω το γάλα του και να αποστειρώνω τα μπιμπερό.

Η πρώτη γνωριμία με το Κάστρο έγινε την ίδια κιόλας ημέρα. Δεν γίνεται να είσαι στη Μονεμβάσια και να μην τρέξεις να χαθείς στην ιστορική Καστροπολιτεία. Πήγαμε λίγο μετά τη δύση του ηλίου και αρχικά κάναμε το λάθος να αφήσουμε το αυτοκίνητο στο πρώτο parking κοντά στη γέφυρα. Πάρα πολύ ωραίο το περπάτημα δεν λέω, αλλά με τόσο κόσμο συν το καρότσι δεν ήταν το καλύτερο μας. Για να παρκάρεις κάπου κοντά στην είσοδο του Κάστρου πρέπει να πας νωρίς το απόγευμα.

Την πρώτη βόλτα στο Κάστρο δεν μπορώ να σου πω πως την απόλαυσα πολύ. Γιατί είχε τόσο κόσμο που κάθε λίγο έπρεπε να σταματάμε. Για καλή μας τύχη το καρότσι είχε χοντρές ρόδες και το μωρό δεν καταλάβαινε τους τριγμούς. Μέσα στην Καστροπολιτεία δεν είναι καθόλου εύκολο να τη διασχίσεις με καρότσι. Θα φτάσεις μέχρι ένα σημείο γιατί έχει και σκαλιά και στενά καλντερίμια που δεν είναι εύκολο να τα ανέβεις και να τα κατέβεις με καρότσι. Για να καταφέρω να περιπλανηθώ στο Κάστρο, άφησα το μωρό με το μπαμπά του, φόρεσα τα αθλητικά μου και πήγα νωρίς το απόγευμα -ευτυχώς δεν είχε καθόλου κόσμο.

Τι να δεις στην Καστροπολιτεία

Μόλις μπεις μέσα στο Κάστρο και περιπλανηθείς θα νιώσεις πως ο χρόνος γυρίζει αιώνες πίσω.

• Από την κεντρική πύλη θα περπατήσεις περίπου 150 μέτρα και θα βρεθείς στο σπίτι του ποιητή Γιάννη Ρίτσου -στον εξωτερικό χώρο υπάρχει η προτομή του.
  • Βόλτα στην Άνω Πόλη όπου σήμερα είναι ακατοίκητη. Όμως, θα δεις τις κατοικίες των παλιών αρχόντων, τα δρομάκια είναι λιθόστρωτα και υπάρχουν βυζαντινές εκκλησίες. Το θέαμα θα σε γοητεύσει τόσο πολύ που δεν χορταίνεις να το βλέπεις. Στο ψηλότερο σημείο της Άνω Πόλης βρίσκεται ο ναός της Αγίας Σοφίας.
  • Στάση στο Ναό του Ελκόμενου Χριστού – ο ναός χτίστηκε τον 13ο αιώνα και βρίσκεται στην κεντρική πλατεία και σ αυτή τη γραφική εκκλησία γίνονται οι λειτουργίες της Μεγάλης Βδομάδας, ενώ τη προτιμούν πολλά ζευγάρια για το γάμο τους.
  • Απέναντι από το Ναό βρίσκεται η αρχαιολογική συλλογή του κάστρου Μονεμβασιάς -στεγάζεται σε ένα παλιό μουσουλμανικό τέμενος. Τα ευρήματα μαρτυρούν την ιστορική εξέλιξη του κάστρου, ενώ μπορείς να επισκεφτείς τα δύο λαογραφικά μουσεία.

Τι να κάνεις γενικά στη Μονεμβάσια

Πριν φτάσω είχα πάρει τις απαραίτητες πληροφορίες από έναν συνάδερφο μου καθώς η γυναίκα του κατάγεται από τον συγκεκριμένο τόπο. Αυτό σημαίνει πως ξέρει πολύ καλά όσα πρέπει να κάνεις και τι να αποφύγεις.

Εμείς δεν καταφέραμε να κάνουμε πάρα πολλά -ειδικά αποδράσεις σε γύρω μέρη για μπάνιο. Άσε που φτάσαμε 15 Αυγούστου και είχε πάρα πολύ κύμα στις παραλίες. Θα σας γράψω τις προτάσεις του γιατί οι ντόπιοι ξέρουν καλύτερα από τους επισκέπτες.

• Φαγητό στα “Μελιτζανάκια” στο χωριό Αμπελάκια. Ο κατάλογος είχε κρεατικά της ώρας, μαγειρευτά και ορεκτικά. Προτιμήσαμε μαγειρευτά και χόρτα, μείναμε ευχαριστημένοι από το φαγητό και την εξυπηρέτηση και πήγαμε ξανά. Στα plus βάζω και τον όμορφο κήπο -και τα τραπεζάκια δεν ήταν το ένα πάνω στο άλλο μέσα στον κήπο.
  • Από τα καλύτερα ταβερνάκια που μου πρότειναν, αλλά δεν καταφέραμε να πάμε είναι ο “Αθάς” και ο “Βασίλης” στον Άγιο Ιωάννη. Σ΄όλα τα ταβερνάκια θα προτιμήσετε μαγειρευτό ή κρεατικό -όχι ψάρια.
  • Για βουτιές στη παραλία Ρισμαρί στη Νεάπολη. Θέλεις μια ώρα δρόμο για να φτάσεις, αλλά η θάλασσα με τα καταγάλανα νερά της θα σε αποζημιώσει.
  • Η παραλία “Βλυχάδα” στο χωριό Ραχές είναι η καλύτερη για οικογένειες. Τα νερά είναι πεντακάθαρα -μάλιστα έχει πηγές από κάτω και τα νερά είναι θεραπευτικά. Τα τελευταία 8 χιλιόμετρα ο δρόμος δεν είναι τόσο καλός -η παραλία είναι καταπληκτική και δεν είναι γνωστή στο ευρύ κοινό.
  • Όταν φυσάει βοριάς στη Μονεμβάσια οι ντόπιοι πηγαίνουν για μπάνιο στις παραλίες του χωριού Ασωπός. Εκεί θα βρεις παραλίες ιδανικές και για παιδιά. Φυσικά αξίζει η βόλτα στο χωριό.
  • Για ποτό αξίζει να το απολαύσεις μέσα στην Καστροπολιτεία -είναι ιδιαίτερα ρομαντικά και η ιδανική ώρα είναι η δύση του ηλίου.
  • Όπως έγραψα παραπάνω για να απολαύσω τη βόλτα μου στη Καστροπολιτεία πήγα μόνη μου. Μετά από αρκετή περιπλάνηση στα καλντερίμια έκανα ένα μικρό break στο cafe Malvasia -με κέρδισε η θέα του από τη πρώτη στιγμή και απόλαυσα ένα παγωμένο τσάι με θέα τη θάλασσα.
  • Το Κυπαρίσσι είναι από τα ωραιότερα παραθαλάσσια χωριά της ακτογραμμής και αξίζει το χρόνο σου.

Λοιπόν, η Μονεμβάσια είναι από τα ωραιότερα μέρη της χώρας μας και είναι σαν να γυρίζεις το χρόνο πίσω. Προσπαθήσαμε να δούμε όσα περισσότερα μέρη γινόταν, αλλά αφήσαμε εκκρεμότητες. Αν είστε γονείς με μωρό καλύτερα να το αποφύγετε. Η αλήθεια είναι πως η Μονεμβάσια είναι το Κάστρο και δεν θα απολαύσεις βόλτες με καρότσι -ξέχνα και το μάρσιπο θα ταλαιπωρηθείς πολύ. Επιπλέον, έχει να κάνεις ωραίες εκδρομές μόνο που δεν είναι ιδιαίτερα εύκολο με μωρό.