Η είδηση πως ο πρίγκιπας Φίλιππος “έφυγε¨ από τη ζωή κάνει το γύρο του κόσμου. Ένα από τα μέρη που συγκεντρώνει ενδιαφέρον είναι το Παλάτι στο Μον Ρεπό, στη Κέρκυρα, καθώς εκεί γεννήθηκε ο σύζυγος της Βασίλισσας Ελισάβετ.

Η ιστορία του Παλατιού

Το οίκημα ξεκίνησε να χτίζεται το 1828 στα πρότυπα του νεοκλασικισμού, με σχέδια και επίβλεψη του Άγγλου αρχιτέκτονα σερ Γεωργίου Ουίτμορ και του πολιτικού μηχανικού J. Harper, ενώ παραδόθηκε το 1831 ως θερινή έπαυλη στον δεύτερο Άγγλο Ύπατο Αρμοστή των Ιονίων Νήσων σερ Φρειδερίκο Άνταμς και στη Κερκυραία σύζυγό του Νίνα Παλατιανού. Η οικογένεια το χρησιμοποίησε μόλις ένα χρόνο καθώς αποχώρησαν για την Ινδία.

Την επόμενη χρονιά -1833-μεταφέρθηκε στην Έπαυλη η Σχολή Καλών Τεχνών με διευθυντή τον Κερκυραίο γλύπτη Παύλο Προσαλέντη και ένα χρόνο μετά στο αγρόκτημα της έπαυλης λειτούργησαν δημόσιοι κήποι. Το 1840 επί αρμοστείας του λόρδου Howard Duglas μεταφέρθηκε εκεί το Ιεροσπουδαστήριο, όπου και έμεινε δύο χρόνια.

Στην Έπαυλη φιλοξενήθηκε το 1863 και αρκετές φορές η αυτοκράτειρα της Αυστρίας Ελισάβετ, η οποία αργότερα έκτισε στο χωριό Γαστούρι τη δική της έπαυλη, γνωστή και ως Αχίλλειο.

Την 1η Ιουνίου του 1862 η έπαυλη και οι κήποι δωρίστηκαν από το Επαρχιακό Συμβούλιο της Κέρκυρας στον βασιλιά  Γεώργιο Α΄, ο οποίος ονόμασε το κτήμα Mon Repos (Μον Ρεπό) -σημαίνει «η ανάπαυσή μου». Από εκείνη την ημερομηνία μέχρι και το 1967 το Παλάτι χρησιμοποιήθηκε από την βασιλική οικογένεια της Ελλάδας.

Όπως είναι γνωστό στο Παλάτι Μον Ρεπό φιλοξενήθηκαν εξέχουσες προσωπικότητες της εποχής: πρωθυπουργοί, βασιλείς και πρίγκιπες τόσο από την Ισπανία όσο και την Αγγλία. Λέγεται πως ο ξενώνας, ο οποίος αποτελεί ένα δεύτερο κτίριο δίπλα στην κεντρική έπαυλη πήρε το όνομα «Τίτο» από τον ηγέτη της πρώην Γιουγκοσλαβίας.

Με το τέλος της Βασιλείας το κτήμα επανήλθε το 1967 στα χέρια του Δήμου Κερκυραίων, ο οποίος στη συνέχεια, το 1995, το παραχώρησε στο Υπουργείο Πολιτισμού για την στέγαση του Μουσείου Παλαιόπολης, το οποίο άνοιξε το 2000.

Στο ισόγειο, ο επισκέπτης μπορεί να μεταφερθεί στο κλίμα που επικρατούσε κατά τον 19ο αιώνα, καθώς εκτίθενται πορτραίτα, έπιπλα, καθώς και ένα φόρεμα της πρώτης ενοίκου του ανακτόρου Διαμαντίνας – Νίνας Παλατιανού -λαίδης Άνταμς και αντικείμενα της (δωρεά της οικογένειας Παλατιανού στο Μουσείο). Μέσω αυτών μπορεί ο επισκέπτης να σχηματίσει μια εικόνα του ύφους και ήθους των ανθρώπων των πρώτων δεκαετιών του 19ου αιώνα..

Στον 1ο όροφο του μουσείο ο επισκέπτης μπορεί να δει την έκθεση αρχαιολογικών αντικειμένων, τα οποία έχουν βρεθεί κατά τις ανασκαφές στην περιοχή Παλαιόπολης. Τα συγκεκριμένα αντικείμενα αποτελούν πηγή έμπνευσης, έρευνας και μελέτης της αρχαίας Κέρκυρας, καθώς προέρχονται από την αρχαϊκή μέχρι και τη ρωμαϊκή εποχή.

Αυστηρή συμμετρία χαρακτηρίζει τη σύνθεση του κτηρίου, το οποίο παρουσιάζεται σε μορφή δύο συμπαγών όγκων. Η έπαυλη, δηλαδή ο κύριος όγκος, αποτελεί ένα τριώροφο πολυτελές κτίσμα, το οποίο είναι κτισμένο με τον αρχιτεκτονικό νεοκλασικό ρυθμό που επικρατούσε κατά την αγγλική Αντιβασιλεία. Στο κτήριο επικρατούν απλές γραμμές με μεγάλα ανοίγματα, κατατάσσοντάς το έτσι στα πρώιμα νεοκλασικά κτήρια της Ελλάδας.

Μπαίνοντας κανείς από την κεντρική πόρτα του κτηρίου παρατηρεί την υπόστυλη αίθουσα, η οποία οδηγεί στις υπόλοιπες αίθουσες και με ωραίο κλιμακοστάσιο στον δεύτερο όροφο. Ο επισκέπτης μπορεί να βρει το εκδοτήριο εισιτηρίων στα δεξιά της κύριας αίθουσας και κατόπιν να συνεχίσει την εξερεύνηση του χώρου. Οι υπόλοιπες αίθουσες αποτελούν εκθεσιακούς χώρους και αξίζει να επισκεφθεί κάποιος το εσωτερικό αίθριο, το οποίο βρίσκεται στην πίσω πλευρά του κτηρίου και υποκαθιστά ως ένα σημείο (το) φυσικό περιβάλλον, εντύπωση η οποία υποστηρίζεται και από τον υφιστάμενο εικαστικό φυτικό διάκοσμο.

Στο ισόγειο εκτίθενται αντικείμενα, που έχουν σχέση με την ζωή και την παλαιότερη χρήση του κτηρίου. Συμπεριλαμβάνονται σπάνια έγγραφα, πίνακες, έπιπλα και ευρήματα, που αφορούν το κτήριο, όπως συλλογές έργων τέχνης του 19ου αιώνα, όπως προαναφέρθηκε σε αδρές γραμμές.

Τέλος ο επισκέπτης μπορεί να παρακολουθήσει την έκθεση φωτογραφίας, η οποία περιλαμβάνει εικόνες από τις ανασκαφές στην αρχαία πόλη της Κέρκυρας. Το υλικό αυτό σχετίζεται με το εμπόριο, την καθημερινή ζωή και τις λατρείες του Κερκυραϊκού λαού κατά την αρχαιότητα

Ανεβαίνοντας από την κεντρική υπόστυλη αίθουσα στο δεύτερο όροφο εντύπωση προκαλεί η ξύλινη στρογγυλή σκάλα του κλιμακοστασίου.

Στο δεύτερο κτήριο, το οποίο χρησίμευε ως ξενώνας και φέρει το όνομα του «Τίτο» στεγάζονται τα εργαστήρια συντήρησης των αρχαιολογικών ευρημάτων. Ακόμη υπάρχει μία μικρή αποθήκη, η οποία περιλαμβάνει σπάνια αντικείμενα που εκτίθενται κατά περιόδους.