Η ζωή του Ανδρέα άλλαξε όταν το ξυπνητήρι άρχισε να χτυπάει στις 5 το πρωί
Χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά

Η ζωή του Ανδρέα άλλαξε όταν το ξυπνητήρι άρχισε να χτυπάει στις 5 το πρωί

Από τότε που αποφάσισα να φτιάξω το Solife ο Ανδρέας Σοφαντζής έχει γίνει ένας πολύ δικός μου άνθρωπος. Γιατί είναι ο IT του site. Μου το σχεδίασε αρχικά ως blog και από το καλοκαίρι το μετέτρεψε σε site. Αυτό σημαίνει πως ανταλλάσουμε αρκετά μηνύματα, τηλεφωνήματα μεταξύ μας και ενδιάμεσα συζητάμε σε τι φάση της ζωής μας βρισκόμαστε.

Πέρυσι, ένα μήνα πριν την καραντίνα αρχίσαμε να συζητάμε για βιβλία αυτοβελτίωσης – εκείνος έκανε την εισαγωγή του σ΄αυτό το δρόμο εγώ ως πιο έμπειρη του πρότεινα και του φόρτωνα βιβλία που πρέπει να διαβάσει. Όταν η συζήτηση έφτασε στον Robin Sharma -από τους αγαπημένες μου guru- ο Ανδρέας μου σχολίασε πως έχει πάρει σε audiobook το τελευταίο του βιβλίο “Το κλαμπ των 5” -κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα- και το έχει κάνει πράξη.

Λίγο καιρό μετά οι συζητήσεις για τις αλλαγές του Solife γίνονταν πολύ νωρίς το πρωί -ναι, είμαστε στο κλαμπ των 5- και φυσικά τον έβαλα να μου μιλήσει για αυτή τη σημαντική αλλαγή στη ζωή του.

Πώς αποφάσισες να βάλεις το ξυπνητήρι στις 5.00;

Είμαι ένας άνθρωπος που ενθουσιάζεται πολύ εύκολα και ψάχνω συνεχώς να κάνω κάτι διαφορετικό από ότι κάνω συνήθως, αλλά και βαριέται πολύ εύκολα. Ξυπνούσα κάθε πρωί για δουλειά στις 9-10.  Μέχρι τις 10.30 ήθελα να έχει ήδη ανοίξει ο υπολογιστής για να ξεκινήσω δουλειά. Τους τελευταίους μήνες, λόγω της καραντίνας είχα μεγάλο φόρτο εργασίας και όταν η ώρα έφτανε 18.00 ένιωθα “άδειος”. Δεν είχα καθόλου ενέργεια. Αυτό σήμαινε πρώτον δεν ήμουν παραγωγικός -παρόλο που έπρεπε να δουλέψω παραπάνω- και δεύτερον δεν είχα ενέργεια προκειμένου να κάνω κάτι για μένα -μια βόλτα, να γυμναστώ. Ένας φίλος αγόρασε το βιβλίο “Το κλαμπ των 5” του Robin Sharma και κάπως με ιντρίγκαρε. Να σου πω την αλήθεια το διάβασμα λίγο είχε αρχίσει να με νυστάζει γιατί ενδιάμεσα ξεκίνησα να περπατάω. Στην καθημερινή μου βόλτα είχα βαρεθεί λίγο να ακούω μουσική (εγώ όταν εργάζομαι ακούω μουσική) κι έτσι αποφάσισα να αγοράσω το audiobook. Αγόρασα το βιβλίο που μιλάει για το ξύπνημα στις 5 το πρωί και ξεκίνησα να το κάνω πράξη. Ξεκίνησανα ξυπνάω στις 5 το πρωί και να ακούω τον συγγραφέα να μου λέει τα οφέλη του πρωινού ξυπνήματος.

Ήταν εύκολο να βάλεις το ξυπνητήρι στις 5 το πρωί; Σε δυσκόλεψε κάτι;

Το ξεκίνησα στη πρώτη καραντίνα- μέσα στον Απρίλιο και το συνεχίζω. Πλέον ζούμε την καραντίνα νούμερο δύο, αλλά εμένα το ξυπνητήρι μου χτυπάει στις 5. Θέλω να σου πω πως καταγράφω καθημερινά το πρωινό μου ξύπνημα και δίπλα κάνω μια κλίμακα από το 1 μέχρι το 5 για να δω πόσο ευδιάθετος είμαι καθημερινά. Δυσκολεύτηκα στην αρχή- όχι τόσο για να σηκωθώ από το κρεβάτι όσο για να κοιμηθώ σχετικά νωρίς το βράδυ. Όταν έχεις συνηθίσει να κοιμάσαι ξημερώματα, χωρίς λόγο, το να ξαπλώσεις από τις 10.30 είναι μια πρόκληση. Δυσκολεύτηκα τις πρώτες 2 ημέρες να πέσω νωρίς στο κρεβάτι μου Το κάνω μόλις τον τελευταίο μήνα. Και μάλιστα καταγράφω καθημερινά τι ώρα ξυπνάω και σε μια κλίμακα από το 1 εως το 5 πόσο ευδιάθετος ξύπνησα. Η αρχή ήταν δύσκολη όχι τόσο για το ξύπνημα, όσο για τον βραδινό ύπνο σε λογική ώρα. Μάλιστα, έπαιρνα μαζί το tablet “για να αποφορτιστώ” και κατέληγα να κοιμηθώ πολύ αργά. Το δεύτερο βράδυ αποφάσισα να μην έχω στο κομοδίνο μου ούτε κινητό, ούτε tablet. Έτσι το ξυπνητήρι μπήκε στις 5 και το πολύ μέχρι τις 5.15 έχω σηκωθεί κι ξεκινάω την ημέρα μου. Ουσιαστικά είναι να το πάρεις απόφαση. Θα σου δώσω κι ένα tip: δεν αγγίζουμε το snooze -είναι τεράστια παγίδα αυτό που λέμε “10 λεπτά ακόμα”. Μάλλον είναι κατάλοιπο από τη παιδική ηλικία που μας ξυπνούσε η μαμά για το σχολείο.

Ποια είναι η αγαπημένη σου πρωινή συνήθεια;

Φοράω φόρμα, πίνω ένα ποτήρι νερό, βάζω ακουστικά και βγαίνω για περπάτημα για να ξεκινήσει δυναμική η ημέρα μου. Αφού ξεπεράσεις αρχικά το σοκ πως έξω είναι νύχτα μετάδιαπιστώνεις πως πολύ κόσμος ξεκινάει νωρίς την ημέρα του. Υπάλληλοι εργοστασίων να περιμένουν τα εταιρικά πούλμαν, οδοκαθαριστές, οι φουρνάρηδες έχουν ήδη ξυπνήσει πολύ πριν και μυρίζει ο τόπος ψωμί κλπ. Έχω την τύχη να ζω τον τελευταίο χρόνο στην επαρχία δίπλα θάλασσα οπότε η βόλτα το πρωί στην παραλία είναι κάτι που δε μπορώ να το περιγράψω. Πλέον συνήθως το κάνω εναλλάξ μια μέρα περπάτημα το πρωί και την επόμενη γυμναστική μέσα στο σπίτι, όπως ο περισσότερος κόσμος πλέον με καθοδήγηση από βιντεάκια στο YouTube.

Τι άλλαξε στη ζωή σου από τότε που ξυπνάς τόσο νωρίς (και όταν ο περισσότερος
κόσμος κοιμάται);

Το πρώτο που αλλάζει είναι η ψυχολογία. Είναι ωραίο να νιώθεις ότι έχεις ένα προβάδισμα. Πραγματικά όταν οι περισσότεροι κοιμούνται εσύ έχεις ενεργοποιηθεί και έχεις το χρονικό περιθώριο αλλά και τη διαύγεια να οργανώσεις καλύτερα τη ζωή και τα επαγγελματικά σου. Αυτό που άλλαξε εμφανώς, και η διαφορά είναι μεγάλη σε σχέση με πριν, είναι η παραγωγικότητα στη δουλειά μου. Πλέον έχω τη δυνατότητα το πρωί να οργανώσω τη μέρα μου χωρίς να φοβάμαι ότι θα «χάσω χρόνο» που στην ουσία είναι το ακριβώς αντίθετο, με την οργάνωση κερδίζεις χρόνο. Στην αρχή κάθε βδομάδας, κάθε Δευτέρα, γράφω σε ένα χαρτί τους
στόχους της εβδομάδας, αλλά και κάθε μέρα γράφω τους στόχους της ημέρας. Αυτά τα χαρτιά (ναι ναι χαρτιά γραμμένα με το χέρι, όχι σε κάποιο από τα δεκάδες apps που κυκλοφορούν) πάντα είναι στο γραφείο σε εμφανές σημείο να τα βλέπω συνεχώς. Προφανώς δε γίνεται να ακολουθηθούν κατά γράμμα όλα όσα έχεις υπολογίσει, αλλά δε μπορώ να περιγράψω πόσο μεγάλη βοήθεια είναι από το να πηγαίνεις στα «τυφλά». έχω καταφέρει να είναι η ώρα 2 το μεσημέρι και να έχω δουλέψει ήδη 8ωρο, ενώ πριν θα είχα δουλέψει περίπου 4 ώρες. Αυτό το συναίσθημα είναι μοναδικό! Επιπλέον, έχουν αλλάξει οι ώρες του φαγητού. Ξυπνάω στις 5 κάνω τη γυμναστική μου, τρώω πρωινό και γύρω στις 8 θέλω το δεκατιανό μου. Κάτι πρέπει να κάνω για αυτό -δεν θέλω να πεινάω τόσο κοντά.

Ο Sharma μέσα από το βιβλίο του δίνει βάση εκτός από το πρωινό ξύπνημα στην άσκηση και το διαλογισμό. Ακολουθείς κάτι από αυτά;

Όπως ήδη ανέφερα το πρώτο πράγμα που θα κάνω κάθε πρωί είναι η γυμναστική. Είναι τέλειο συναίσθημα να ξεκινάς τη μέρα σου δυναμικά και στην πραγματικότητα νιώθεις περισσότερη όρεξη για δουλειά. Η δική μου καθημερινότητα είναι άσκηση, διαλογισμός -είμαι πολύ πολύ αρχάριος στο συγκεκριμένο κομμάτι αλλά είναι φοβερά ενδιαφέρον, διαπιστώνω οτι ακόμα και 5 λεπτά διαλογισμού είναι σημαντική υπόθεση σε σχέση με το καθόλου- και σχεδιασμός της ημέρας που ξεκινάει.

Γιατί να βάλουμε το ξυπνητήρι στις 5;

Γνωρίζω ότι δεν είναι όλα για όλους και για πολλούς ίσως είναι πολύ δύσκολο κάτι τέτοιο, λόγω των προσωπικών τους συνθηκών, είτε λόγω οικογένειας πχ κάποιου μωρού που η λέξη προγραμματισμός δεν υπάρχει στο λεξιλόγιό τους, είτε λόγω επαγγελματικών. Παρόλα αυτά πιστεύω πως κάποιος πρέπει να το δοκιμάσει σύμφωνα με τα δικά του μέτρα και σταθμά, για να δει ο ίδιος αν και σε τι θα τον ωφελήσει. Το κυριότερο είναι να βγούμε από αυτό που αποκαλούμε comfort zone, να δείξουμε στον εαυτό μας ότι μπορούμε να κάνουμε κάτι που δε μοιάζει εύκολο και όσο κι αν ακούγεται κλισέ και παρότι οι άνθρωποι διαφέρουν, πιστεύω ότι οι περισσότεροι θα νιώσουν πιο παραγωγικοί και θα τους βοηθήσει στην επαγγελματική αλλά και στην προσωπική ζωή τους.