Συναισθηματικό φαγητό: Η διατροφή μας σε συνθήκες lock down (ή χωρίς…)
Χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά

Συναισθηματικό φαγητό: Η διατροφή μας σε συνθήκες lock down (ή χωρίς…)

Οι μέρες που διανύουμε είναι πραγματικά πρωτόγνωρες και δύσκολες. Η όλη προετοιμασία της κοινωνίας μας για την αντιμετώπιση του κορωναίου μας οδηγεί θέλοντας και μη σε ατέλειωτες ώρες εγκλεισμού στο σπίτι μας.

Οι ατέλειωτες ώρες εργασίας διαδέχτηκαν απότομα την έλλειψη αντικειμένου και την παραμονή μέσα στα δωμάτια μας. Αναπόφευκτα όλοι μας βιώνουμε την μοιραία έλξη που μας ασκεί η κουζίνα μας και τα τρόφιμα που είναι στοιβαγμένα σε αυτή μετά την κερδοφόρα μάχη του σούπερ μάρκετ.

Ως Διαιτολόγος/Διατροφολόγος έρχομαι αντιμέτωπος με το πρόβλημα αυτό (την υπερφαγία μέσα στο σπίτι δηλαδή)  καθ όλη την επαγγελματική μου πορεία. Είναι κάτι πολύ γνώριμο σε μένα να ακούω από πολλούς ασθενείς μου την παραπονεμένη φράση « κάθισα όλη μέρα στο σπίτι σήμερα….και τα έκανα “σαλάτα”….έφαγα ότι είχε το ψυγείο».

Η αλήθεια είναι ότι αυτό συμβαίνει σε πολλούς συνανθρώπους μας ανεξαρτήτως ύπαρξης πανδημίας και σε καμία περίπτωση δεν είναι κάτι καινούριο.

Οι παρούσες συνθήκες επιτείνουν την συχνότητα και την ένταση.

Είναι το άγχος και η αβεβαιότητα που σπρώχνει μεγάλο μέρος της κοινωνίας μας προς την συναισθηματική υπερφαγία.

Λόγω της απειλής που δεχόμαστε αυτό το διάστημα, του αισθήματος απώλειας και της γενικότερης απαισιοδοξίας στρεφόμαστε στο φαγητό με τρόπο χαρακτηριστικό της συναισθηματικής υπερφαγίας .

ΠΙΝΑΚΑΣ

  Συναισθηματική Υπερφαγία Φυσιολογικό Αίσθημα Πείνας Διαταραχές Πρόσληψης Τροφής
ΑΙΣΘΗΜΑ ΠΕΙΝΑΣ Απότομο Σταδιακό Απροσδιόριστη εμφάνιση
ΕΙΔΟΣ ΤΡΟΦΗΣ Συγκεκριμένα Τρόφιμα(υψηλά σε ζάχαρη και λίπος) Ποικιλία τροφίμων Μανιώδης κατανάλωση χωρίς
ΚΟΡΕΣΜΟΣ Δεν επέρχεται με πλήρες στομάχι! Ένα γεμάτο στομάχι αρκεί! Δύσκολος ακόμα και με τεράστιες ποσότητες
ΑΙΣΘΗΜΑΤΑ Τύψεις, αδυναμία, ντροπή Απουσία αρνητικών συναισθημάτων Δημιουργείται απάθεια και κατατονία

 

θα πρέπει όλοι μας, να δράσουμε, και να σπάσουμε δυναμικά τον φαύλο κύκλο της συναισθηματικής υπερφαγίας.

Πρωτίστως να μην είμαστε αυστηροί με τον εαυτό μας. Πραγματικά δεν υπάρχει κανένα κόστος για την υγεία μας εάν φάγαμε και ένα πιάτο ζυμαρικά ή μια λαχταριστή σοκολάτα παραπάνω. Η λογική της αντιμετώπισης έγκειται στο να μην γίνει η υπερφαγία ρουτίνα καθημερινότητας.

Χρειάζεται αυτή την περίοδο να ξαναγίνουμε δημιουργικοί, να φτιάξουμε κάτι πρωτότυπο, να επιδιορθώσουμε μια βλάβη μέσα στο σπίτι ή να ασχοληθούμε με οτιδήποτε δεν είχαμε χρόνο πριν το lock down.

Χρειάζεται αυτή την περίοδο να σκεφτούμε τα πραγματικά σοβαρά ζητήματα που μας απασχολούν.

Να συνειδητοποιήσουμε ότι κάθε φορά που νιώθουμε έλξη για το ψυγείο, το πιθανότερο είναι να μην χρειάζεται να φάμε. Επιπλέον να το επικοινωνήσουμε, να συζητήσουμε γιαυτό με φίλους, με την οικογένεια μας, και ενδεχομένως με τον διαιτολόγο μας.

Να στραφούμε στην καθημερινή άσκηση ( να χρησιμοποιούμε καθημερινά το νούμερο 6 για την άσκηση με sms).

Να ταξιδέψουμε σε μακρινούς τόπους και μέρη μέσα στο ίδιο μας το σπίτι με ένα καλό βιβλίο ή ταινία.

Η συναισθηματική υπερφαγία θα μείνει ακόμα και όταν το lock down λήξει. Μην σταματάτε να αναρωτιέστε :

  • πεινάω πραγματικά ;
  • πρίν πόση ώρα κατανάλωσα το τελευταίο γεύμα;
  • έχω θλίψη ή στεναχώρια για κάποιο λόγο τελευταία καθώς αυξάνεται το βάρος μου;
  • Μήπως πρέπει να μιλήσω με έναν ειδικό;

Παραθέτω κάποιες τεχνικές όταν πλέον είναι πολύ δύσκολη η αποφυγή συναισθηματικής υπερφαγίας και προσπαθούμε να καταναλώσουμε με τις λιγότερο δυνατές συνέπειες.

Τεχνικές που βοηθούν στην μείωση της θερμιδικής κατανάλωσης.

 

  • Χρησιμοποιούμε μικρότερα πιάτα
  • Τρώμε αργά και σταθερά σκεπτόμενοι πόσα τρόφιμα έχουμε καταναλώσει την ημέρα
  • Αφού τελειώσουμε το πιάτο μας, περιμένουμε μικρό χρονικό διάστημα και μετά εάν το αίσθημα της πείνας επιμένει παίρνουμε συμπλήρωμα.
  • Εδραιώνουμε πρόγραμμα διατροφής και δεν παρεκκλίνουμε αυτού
  • Διαβάζουμε τις διατροφικές ετικέτες
  • Επανατοποθετούμε τα τρόφιμα μεγάλων συσκευασιών σε ατομικές συσκευασίες
  • Χρησιμοποιούμε μονάδες μέτρησης για τα τρόφιμα (κουτάλια κούπες κτλ) και τις σωστές μερίδες
  • Καταναλώνουμε τρόφιμα με φίλους και οικογένεια, με συστηματικό τρόπο και ενσυνείδητο.

 

Παπαβαγγελης Χρήστος MSc, PHD

Διαιτολόγος Διατροφολόγος

ΓΝΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ

Επιστημονικός Υπευθυνος

Nutrition Solutions