Πάσχα στα Μετέωρα
Φτάνοντας στη Καλαμπάκα ορθώνονται μπροστά σου επιβλητικοί, σκοτεινόχρωμοι βράχοι που πάνω στις κορυφές τους φιλοξενούν μονές. Το θέαμα είναι συγκλονιστικό μιας και η φύση δημιούργησε ένα μοναδικό σύμπλεγμα κοντά στα πρώτα υψώματα της Πίνδου και των Χασίων που προσελκύει τουρίστες από όλο τον κόσμο.
Αυτό το σπάνιο γεωλογικό τοπίο έχει απασχολήσει ξένους και Έλληνες γεωλόγους, όμως μέχρι σήμερα δεν έχουν μια ξεκάθαρη ερμηνεία για το σχηματισμό του.
Σύμφωνα με τη θεωρία του Γερμανού γεωλόγου Αλεξάντερ Φίλιπσον, που επισκέφτηκε την Ελλάδα στα τέλη του 19ου αιώνα, η δημιουργία αυτών των τεράστιων ογκολίθων οφείλεται σ΄ ένα δελτοειδή κώνο από ποταμίσιους ογκόλιθους και ασβεστολιθικά πετρώματα που για εκατομμύρια χρόνια χύνονταν σε θαλάσσια έκταση που κάλυπτε τότε τη Θεσσαλία. Οι γεωλογικές μεταβολές των αιώνων ανύψωσαν και αποσφήνωσαν το τμήμα αυτό, όταν αποτραβήχτηκαν τα νερά στο Αιγαίο. Έτσι, αργότερα κατά την τριτογενή περίοδο που διαμορφώθηκαν οι αλπικές πτυχώσεις της οροσειράς της Πίνδου, αποκόπηκε αυτός ο κώνος από τη συμπαγή μορφή του, δημιουργώντας επιμέρους μικρότερους, αυτοί που υφίστανται σήμερα, και ανάμεσά τους τη κοιλάδα του Πηνειού ποταμού.
Το άγριο και απροσπέλαστο τοπίο αποτέλεσε πρόσφορο έδαφος για τους χριστιανούς ασκητές που εγκαταστάθηκαν στην περιοχή. Οι βυζαντινολόγοι υποστηρίζουν ότι ο μοναχισμός ξεκίνησε πριν από τον 11ο αιώνα, ενώ άλλες ιστορικές πληροφορίες αναφέρουν ως πρώτο ασκητή οικιστή κάποιον Βαρνάβα που το 950- 970 ίδρυσε την πολύ παλιά Σκήτη του Αγίου Πνεύματος.
Η μοναστηριακή πολιτεία άρχισε να ενισχύεται με μοναχούς για να φθάσει στο απόγειο της ακμής της γύρω στο 17ο αιώνα. Από την εποχή αυτή αρχίζει και η παρακμή με αποτέλεσμα σήμερα να λειτουργούν μόνο 6 μοναστήρια: της Μεταμόρφωσης, του Βαρλαάμ, του Αγίου Νικολάου του Αναπαυσά, του Ρουσάνου, της Αγίας Τριάδος και του Αγίου Στεφάνου, καθώς και κάποια τμήματα ορισμένων άλλων, ενώ τα υπόλοιπα έχουν εξαφανισθεί.
Αναμφισβήτητα, οι άγιες ημέρες του Πάσχα έχουν άλλη διάσταση στα Μετέωρα και στην ευρύτερη περιοχή μιας και όσοι βρεθείτεεκεί θα ζήσετε το αληθινό νόημα των ημερών, το δέος, την ταπεινότητα και την κάθαρση μια εμπειρία καθαρά μυστικιστική.
Τη Μεγάλη Εβδομάδα, οι λειτουργίες στις Μονές αρχίζουν στις 19.00 το απόγευμα και ολοκληρώνονται στις 21:30. Το βράδυ της Ανάστασης η λειτουργία αρχίζει στις 21.00. Τα μεσάνυκτα, όταν ακουστεί το «Χριστός Ανέστη», οι πόρτες ανοίγουν για όσους θέλουν να αποχωρήσουν, αλλά η λειτουργία συνεχίζεται για μιάμιση ώρα ακόμη για τους πιστούς που θέλουν να παρακολουθήσουν όλο το τελετουργικό.
Την Μεγάλη Πέμπτη στην ακολουθία του Μυστικού Δείπνου και των Παθών στην Ιερά Μονή Βαρλαάμ θα ζήσετε μια ξεχωριστή εμπειρία. Οι 12 ευαγγελικές περικοπές εξιστορούν την πορεία του Θεανθρώπου προς τον Γολγοθά∙ τα σήμαντρα ηχούν πένθιμα, σχεδόν απόκοσμα∙ μοναχοί και πιστοί συμμετέχουν στο Θείο δράμα βιώνοντας μια ανάταση ψυχική και πνευματική.
Τη Μεγάλη Παρασκευή οι επιτάφιοι στολίζονται διακριτικά και χωρίς το σύνηθες κουβούκλιο. Οι αγιογραφίες μοιάζουν να ζωντανεύουν κάτω από το χλωμό φως των κεριών. Άρωμα από λιβάνι και πασχαλιά γεμίζει την ατμόσφαιρα. Τα κεφάλια γέρνουν ταπεινά ενώ οι ψυχές ανυψώνονται σε μια κατακόρυφη πορεία προς τον ουρανό.